onsdag 13 februari 2013

Vita dagar

Jag både gillar och avskyr vita dagar. Inatt kom det ännu mera snö, det är supervackert och härligt ute idag, men moddigt och svårt att gå. Temperaturen är blygsamma 0, vindstilla, vilket brukar generera utmärkta promenadförhållanden. Men - så idag måste jag sitta inne och plugga som sjutton, fast det rycker i benen att få ta en riktig långtur! Men vad gör man? Plugget går först, trots att Dallas tittar på mig med sina fina bedjande ögon och bara läääängtar efter att få ta en riktig långtur med bus!

En annan vit grej som jag får hjärtsnörp av är de dagar det trillar ner en hel hög med vita kuvert i brevlådan... Varje gång tänker jag att det här är slutet, Domedagen är nära!! Men vid närmare titt så är hälften låneerbjudanden (Låna pengar förmånligt!; Vi har reserverat pengar till dig!; Du är sån trogen kund, låna mer!) men i själva verket gnuggar dom händerna och skrattar hånfullt åt alla idioter som måste låna pengar för att få saker att gå ihop, fast dom egentligen inte borde... Se bara på Lyxfällan - hur många är det inte som sitter med skulder upp över öronen på grund av dåliga lån eller så kallade räntefria köp?? Så mer än hälften av de vita kuverten åker med glädje rakt ner i pappersåtervinningen!

Igår till lunch testade jag nåt nytt jag hittade i Coops kyldisk, Felix Fransk fisksoppa, färdig i burk, bara att värma i micron. Riktiga bitar med lax och vit fisk, visserligen små, men ändock riktiga bitar. Så var det lite morot och kryddor. Riktigt god för att vara en färdigrätt! Rekommenderas faktiskt! Brukar inte vara ett fan av färdiglagad mat annars, men ibland är det så skönt att bara ta fram nåt snabbt och hellre ta en längre lunchpromis...

Igår var det tydligen både fettisdagen och internationella pannkaksdagen, vilket jag hade missat, så idag gjorde jag pannkakor till lunch - och med det internationella i åtanke fick det bli Amerikanska pancakes... Yummie!! Fick tipset om att göra det till frukost med blåbär eller choklad i, och lönnsirap till, det kanske blir det framöver när vi nån gång äter frukost ihop... (kommer det att hända?). Jag har i alla fall hallonsylt till mina!


Recept:

3 ägg
2 dl mjöl
1,25 dl mjölk
1 tsk bakpulver
1 tsk socker
salt

Separera gulan från vitan, vispa upp vitan med en nypa salt så det blir fluffigt och inte ramlar ner om man vänder skålen.
Blanda ihop gulorna, mjöl, mjölk, bakpulver, salt och socker och vispa ihop. 
Rör sedan ihop de båda smetarna (heter det så?!?).
Klicka smeten i stekpanna och stek pannkakorna gyllenbruna.

Smaklig spis!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar