lördag 15 mars 2014

Nya tider

Alltså jag förstår inte... Hur fort går inte tiden?? Plötsligt har jag två tonåringar i huset, och inte hinner jag med att reagera. Ena sekunden är de sådär pyttesmå och ligger på en filt på golvet, i nästa kan de gå helt själva och det blir en helt annan passning. Plötsligt pratas det - oavbrutet. Om allt, med alla, det bara bubblar ur den lilla munnen. Det ska dansas hemma, läras att cykla, läras att hoppa hopprep, hoppa hage, leka kurragömma och burken. Innan man vet ordet av börjar de i skolan. Tandlös och lycklig i finklänning och färgglada tofsar i håret. Skolstart och avslutning om vartannat, Den blomstertid nu kommer i regn och solsken. Sommar på stranden, i båten, på Skansen, på Gröna Lund. Vinter med varm choklad och pulkaåkning, snögubbebyggen och tråkiga dagar där det bara slaskar ute. En vacker dag går de själv till skolan, har en egen nyckel, slutar fritids, har läxor. De går hem till kompisar, de tar hem kompisar och äter tomt i skåpen till mellis. Det ska bakas kladdkaka och chokladbollar, det ska lyssnas på hög musik. TV-programmen ändras från Teletubbies till Bollibompa till Top Model och How I met your mother. Från Markoolio på CD-skiva till Avicii på Spotify. Från barnavdelningen på H&M till vuxenkläder på Gina Tricot. Från att knappt veta vad parfym är till att leta på nätet efter Victoria's Secret. Time flies, det är ett som är säkert. Nu börjar en ny tid. Med två tonåringar i huset. Min älskade lilla "bebis" Ronja blev hela 13 år igår. Emma fyller snart 17. Idag ska vi göra ögonundersökning inför körkortstillståndet, sen blir det handledarutbildning och övningskörning... Jösses... Det var ju inte så länge sen jag övningskörde!! Det är ju som jag säger... Det är nya tider nu...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar