söndag 7 augusti 2016

Bara en tanke - eller två

Jag har ju ingen speciell inriktning på min blogg, utan den spretar än hit än dit. Ibland är jag enormt duktig och skriver en hel massa, uppdaterar med bilder och annat, andra gånger är jag inte alls speciellt inspirerad och då blir det vare sig det ena eller andra. Antar att det faktiskt speglar mig som person? Jag är inte förutsägbar, jag kan vara mycket intensiv i perioder och tycka att något är jätteroligt, sen kommer det stunder då jag mest bara lallar med i livet utan att göra några större utsvävningar.

Många gånger får jag för mig att handarbeta på olika sätt, då blir jag väääldigt produktiv och gör både det ena och det andra, vad sägs om syperioden? Den varade ganska länge och resulterade i 17 (!) Onepiece i olika storlekar, några klänningar, några toppar och ett helt gäng med necessärer i allsköns färger och storlekar...

 


Ett axplock av "syperioden"...
För ännu längre sen hade jag en "pärl-period" också, den har jag dessvärre inga bilder på, men jag gick kurser och gjorde massa halsband, armband och andra smycken av små små rocaille-pärlor i alla färger. Superroligt, otroligt pillrigt och petigt att hålla på med. Har en stor tygpåse full av pärlor efter den perioden... Höll ett kortare tag på med lite större pärlor också, knöt makramé och sånt, men det var som sagt en kort period, men rester av den finns ju kvar...

Ett tag var det amigurumis också, de där små japanska virkade fantasifigurerna, också roliga att göra, men fick så fruktansvärt ont i mina händer och fingrar framför allt... Att virka så hårt som behövdes och att hålla dessa små tunna trådar var ingen hit i längden. Väldigt roligt och härliga resultat, men nä...


I vintras stickade jag. Hittade ett jättebra mönster för att sticka raggisar, har aldrig lyckats förut så jag blev så lycklig när jag lyckades få till hela 3 par! Sockorna stickades från tårna och uppåt, båda sockorna samtidigt. Då blev dom ju faktiskt färdiga till slut och inte tröttnade jag efter en socka när man kom på att man skulle göra en till... Dessutom har jag väl lyckats med hälen på sockorna kanske på sin höjd 2 gånger av alla gånger jag försökt tidigare. Så klart det blev fler än ett par! 


Som mamma hänger jag ofta med dansdottern på olika evenemang. Hon dansar ju både här och där och jag har ju servat med skjuts, varit ansvarig för bokningar av förskolor till föreställningarna varje vår, jag har varit klädmamma och rekvisitamamma. Jag har hjälpt fotodottern med att hålla reflexskärmar, rikta lampor, hitta rekvisita, skjutsa till fotoplatser. Jag hoppas och tror jag är en bra mamma som ställer upp mycket! 

Jag är lite sämre på att hålla kontakten med vänner. Är inte den bästa på att alltid höra av mig, jag försöker titt som tätt, men när det är svårt att få till de där träffarna är det lätt att tiden springer iväg fortare än man anar och vill. Veckorna går, och man tycker inte man har något för sig, men det bara springer iväg i alla fall. Jag tycker det är så trist att man aldrig hinner stanna och leva i nuet, man är alltid på väg någon annanstans liksom. 

Ta det här inlägget till exempel. Tanken var nog egentligen inte vad det slutligen blev. Jag skulle ju beskriva min spretiga blogg och hur man kan nischa in sig på något specifikt, istället förklarar jag mina handarbetsperioder... Känner by the way att en syperiod börjar närma sig igen... Just nu syr jag för hand. Jag syr fast gamla virkade dukar på lakan till ett överkast att ha i stugan. Jag har kommit nästan halvvägs, behöver mera dukar nu. En sväng till Röda Korset till veckan kanske? 

I morgon börjar jag jobba. Känns. Inte. Ok. Ett. Dugg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar