lördag 15 april 2017

Påskmys i Hå

Äntligen dags att få öppna upp mitt favoritställe på jorden. Tog lite flexledigt på skärtorsdagen, kom hem och slängde in alla pinaler i bilen för att komma iväg i rimlig tid. Stannade i vanlig ordning utanför Uppsala för en liten matbit innan den sista sträckan skulle avverkas.

På plats satte vi igång all el, tömde Mulle efter vintern, öppnade upp pumpen till vattnet... Så upptäckte jag att strömmen inte funkade i tjejernas stuga och inne på Mulle. Började med att kolla alla säkringar, som alla verkade vara hela. Efter några samtal med pappsen kom vi  på att det verkade som om våra tre faser in bara var två. Så det blev ut och kolla i elstolpen ute vid vägen, men inte såg vi nånting där inte... Gick ner till grannen och pratade lite, fick låna en elpenna och säkringar av honom, och då lyckades vi hitta en fas i stolpen där säkringen hade gått. Bytte den och - Voilá! - strömmen var igång igen 👍!

Blev en lugn TV-kväll, funderingar på vad vi skulle göra under helgen och bara sitta och njuta över att äntligen vara här igen!

Långfredag startade i lugn takt, vaknade tidigt till ljudet av fågelkvitter. Efter frukost åkte vi till Sandarne där det finns en liten handelsträdgård. Köpte lite Penséer, sättlök och jord - här ska planteras lite! Åkte vidare till det fabulösa E-center för att handla mat till helgen, fylla frys och skafferi med mat. Besökte även Jysk där vi köpte en våningssäng...


Så nu finns det plats för fler nattagäster om man har vägarna förbi, välkomna!
Jag satte också en vetedeg och bakade lite bullar inför eventuella oväntade gäster, har dock en känsla av att bullarna kommer ta slut, trots att jag räknade med att jag skulle få lägga några i frysen till senare... 😋

Dagen gick rätt fort ändå, i solskenet på kvällen var jag tvungen att ta en liten promenad ner till Marmen bara för att. Fick med mig båda tjejerna ner. Det blåste nästan inte alls, fantastiskt skönt var det. Lite is låg kvar längst in i vikarna men i övrigt var det kav lugnt. Solen sken och det glittrade sådär härligt i vattnet. Emma ville gå på den isen som var, sa att den var tjock, men fy vad jag tycker det är läskigt! Kände ändå att det var ok att hon gjorde det, för det är grunt där i kanten och det var inte så långt hem om nu isen skulle gå sönder... 😰


Tillbaka i stugan var det dags att laga lite mat, idag blev det kyckling och kroketter och varm Bea... Smaskigt! Lugn och skön kväll i övrigt. Jag återkommer med mer från påsken i Hå! 👍💓

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar