tisdag 24 februari 2015

Aloha!

Godkväll! Hejsan. Guten tag. Hello! Salut. Bonne journée! يوم جيد Dobar dan! Iyi günler! Jó napot!

Varje dag är den andra olik, eller lika på olika sätt... Ta jobb till exempel. En del dagar gör jag många hembesök, nya besök som innehåller mycket intervjuer, bedömningar, kontroller av att personerna jag möter har en möjlighet att klara sig så bra som möjligt i sin vardag. En del behöver nya strategier att göra saker och ting, att lära sig hushålla på sin energi för att klara av att göra det som är viktigt för just den personen. Andra behöver ha hjälp med att komma in genom en dörr, eller en hiss, där får jag skriva intyg att personen inte klarar av det utan en ombyggnad eller en portöppnare. Kanske det behövs en toalettförhöjning eller en rollator i hemmet för att allt ska fungera precis som det ska?

Andra dagar får jag åka på andra saker, det kan vara ett besök på hjälpmedelscentralen där jag kan få experthjälp av en konsulent för att kunna få en rullstol anpassad på bästa sätt. Alla människor, oavsett funktionshinder, möjligheter, tillgångar, svårigheter bör kunna klara av livet på ett säkert och tryggt sätt.
Andra behöver hjälp att komma ihåg, att minnas dagen, att kunna planera dagen, veckan, månaden. En del kommer inte ihåg att stänga av spisen, eller hur man använder en nyckel i dörren, kan inte svara i telefonen. Det finns svårigheter på alla plan och alla varianter, att hitta rätt typ av hjälp till rätt person kan öppna alla dörrar.

Mitt jobb är verkligen varierande, och jag trivs superbra! Fast just nu längtar jag efter ledigt, det närmar sig med stormsteg! Om ungefär 1,5 vecka drar jag och R till Teneriffa! Åh vad det ska bli skönt! Två veckor av ledigt, förhoppningsvis solsken och betydligt varmare än här!! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar