tisdag 15 oktober 2013

Baka liten kaka

Det här är nog en av de godaste chokladkakorna som finns... Den går under flera namn, på mitt recept står det "Ankis chokladrutor". Jag har ingen som helst aning om vem denna Anki är, eller var receptet kommer ifrån... Men är der inte ofta så? Det ligger nåt recept i gömmorna med någons namn på, kanske den som en gång bjöd på bakverket ifråga.

Jag har till exempel "Brittas marängtårta", "Gunillas havreflarn" och även lite matattiraljer, som "Malins mammas pizzadeg"... ;) Visst har väl ni också sånt liggande? Eller är jag tant då? :O

I vilket fall tänkte jag bjuda på receptet på Ankis, så ni också kan njuta av kladdig chokladkaka med chokladkolafudge uppepå... slurp!!!

Botten:
200 g smör
3 dl strösocker
2 ägg
1 dl kakao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Topping:
2 dl grädde
2 dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk blockchoklad
100 g smör

Smält smöret i en kastrull och ta av från värmen, rör sedan ned socker och ägg, därefter de torra blandade ingredienserna.

Bed ut smeten i en smord långpanna, grädda i nedre delen av ugnen 175°, 15-20 min.

När kakan är klar tar du ut den ur ugnen och börjar göra toppingen. Blanda grädde, socker,sirap och choklad i en kastrull, koka 10-15 min under omrörning till 118-120°. Ta från värmen och rör ner smöret klickvis.

Häll toppingen på kakan, låt svalna lite innan du sätter kakan i frysen. Denna är nämligen godast när den nästan precis kommit ur frysen!!! Skär den i bitar när den är halvfryst, lagom kan vara 3×3 cm, men det väljer du såklart själv!!

Håll tillgodo! Hoppas du tycker det är lika gott som jag tycker - men jag är ju en riktig chokladoman..!! ♥♡♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar