fredag 13 mars 2015

Slappa dagar

Konsten att bara vara är svår att bemästra, jag är på god väg förvisso, men fy vad svårt det är att gå in i semestermode... Att ta det "tranquilo", tagga ner, slappna av. Från vardagens normala hets och stressade tillvaro till att få sova länge om morgnarna, äta långfrukost på balkongen, klä på sig sandalerna på nakna fötter och slippa varma ytterkläder... Jag kan klart njuta av det här lugnet, men inte allt för länge, jag kan bli lite rastlös när det inte händer något. Som nu - vädret är mulet fast förvisso relativt varmt, men inte så att man kan ligga på stranden. Poolen på hotellet är inbyggd under tak, det finns ett litet soldäck bredvid men eftersom det inte finns någon sol så.. Nu sitter vi på hotellrummet och tar det lite lugnt. Har handlat lite snacks och förberett lite inför kvällen när R:s syster och man kommer förbi innan middag (officiellt för att mötas upp - inofficiellt för att låna hotellets wi-fi... haha!). Det gör det inte mindre trevligt, men det ska ändå fixas lite!

Så jag sitter här och försöker skriva ner lite vad vi gör och vad vill göra. Vi har försökt ställa upp en resesäng till lilla P som kommer på söndag - det gick sådär... Vi var alla och röck i kanterna på den förbenade sängen men ingen lyckades, så till slut fick A och P åka upp till affären och förklara att den var "kaputt"! De fick byta till en ny (Y)!

Vi har fått solsken också såklart, en dag var vi vid havspoolerna vid stranden, där det finns stoora pooler med massor av utrymme för sol och bad, Vi lade oss på några solsängar nära kanten och när Atlantens vågor slog emot stenarna bakom oss så fick vi en och annan saltdusch..

Flera små kiosker med lättare mat och dryck fanns naturligtvis på området, och eftersom det inte riktigt är högsäsong här ännu så är det inte direkt trångt.. ;) Jätteskönt!!

Något rödare i plytet gick vi uppför alla backar och trappor till vårt hotell igen, där vi tog det lugnt en stund i svalkan på balkongen. Det bestämdes att vi skulle äta på en restaurang i närheten av A & P. Så sagt och gjort, ytterligare några backar uppför så var vi framme. Valet av restaurang var inte helt lätt, den planerade Bodegan var stängd, nästa i tur också stängd! Så vi fick åter igen gå en bit innan vi kom fram till en vit stor byggnad med en skylt och en meny på väggen. Tänkte att det här får det bli, enklast möjliga, utan att behöva leta mera. Det var bara det att när vi kom in så var det hur stort som helst, supermysigt och atmosfären var helt fantastisk!

 Jag som brukar vara ganska kräsen när det gäller mat, tar helst mat jag känner igen och vet vad det är, inga stora utsvävningar vad gäller proteinsorter, eller smaksensationer, har på denna resa redan smakat calamares, kokt kanin och stekt bläckfisk (squid?)... Kan konstatera att jag inte gillar bläckfisk vare sig friterad eller stekt... Däremot kaninen smakade utmärkt!
Själv åt jag Carpaccio till förrätt, och fisk (torsk?) till huvudrätt. Mycket gott, var verkligen helnöjd!

Restaurangen var som en stor hacienda, med en gigantisk innergård med utsikt över hela Puerto-bukten, samt en övervåning där vi fick veta att det var ett museum. Känslan på hela stället var att det en gång varit en bananplantage, där husherren haft slavar till hjälp, fruktansvärt men ändå en del i vår världs historia. Övervåningen var fantastisk med mörka träslag, knarrande golv, underbara gamla möbler och glansigt och lackerat överallt. Högt i tak och rum efter rum med nya saker att se.. Svårt att ta kort på och få det bra! Men här kommer några:


Det här fick avsluta dagens inlägg. Wi-fi på hotellet är inte det allra snabbaste så att det tar evighetslång tid att skriva inlägg och lägga upp bilder, men den som lever får se, och har jag inte bråttom kan jag sitta en stund. Bråttom förresten - det fick jag ju inte ha... Jag tar det lugnt, Semester, tranquilo, ta en bärs....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar